22 Eylül 2013 Pazar

"Bizim" AKM

çinde, büyük salonda tiyatro oyunu izlediniz mi?
opera, bale izlediniz mi?
senfoni orkestrası konseri dinlediniz mi?

bunları yapmadınızsa bir duygu beslememenizin normal olduğu bina.

ancak ben en güzel oyunları orada, büyük salonda izledim.
hayatımda ilk kez opera izledim o binada. öğrenciyken haftada bir uğradığım, işe başlayınca iş arkadaşlarımı motive edip topluca götürdüğümdü.
erişilebilir bir yerdi sonra. çat kapı gidip gişe açıksa bilet varsa alıp oyunu izleyebiliyordun. şehrin göbeği.

ülkemizin ilk kültür merkezi olduğunu sanıyorum. inşaatının yüklenici müteahhitlerinden biri rahmetli babamdı dahası. kendisi köyden kente gelip istanbul'un inşaasında önemli bir rol üstlenmiş.
uyduruk apartmanlar değil, özel projelerdi bunlar;
akm, radyoevi, sirkeci garı. hepsi ailemizin de belleğinde çeşitli anılarla.
ben babamı kaybettikten sonra öğrenmiştim akm'yi mesela. ondan sonra daha da anlamlı oldu benim için.

halen ikinci üniversite olarak arkeoloji bölümünde okuyorum.
kültürel mirasımız olan binaların, şekilleri çirkin de olsa şehrin belleği olduğunu düşünüyorum.
bunu öğreniyorum ayrıca.
restorasyon yapılabilir, kurtarılamaz diyorsan restütisyon ve rekontrüksiyon yapılabilir.

roma'ya gittiğimde rehberimiz otobüsle tura giderken
-binalara bakın! demişti.
baktık, nedir diye sorduk.
-ikinci dünya savaşında bu binaların hepsi bombalarla yıkıldı, dikkat edin ikinci kattan sonraları farklıdır biraz.
dedi.
evet, binaların ikinci katından sonrasi sonradan ama bir örnek ve aslına en yakın şekilde inşa edilmiş.

hükümet, devlet neyse artık, görevi ve sorumluluğu über modern şehirler yapmak değil, elindeki mirası geleceğe taşımak için çalışmalar üretmektir. çünkü hükümet geçici, şehirler kalıcıdır.

aksi yerden bakarsak,
roma'daki kolezyum da harabe,
ispanya'da ki sagra de familia berbat görünüyor,
kabe'yi şöyle cam metal karışımı yapsak,
topkapı sarayı'nın dışını giydirsek...

oluyor mu? olmuyor değil mi?
akm de bu kentin miraslarından biri. bir biçimde ayakta kalırsa 200 yıl sonra o da anıt olacak işte.

o nedenle,
-ben de direnişçiyim ama çok çhirkin yeah! demek meseleyi kaba etinden bile anlamamaktır.

nokta.

14.06.2013 15:47 aydinlikta

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder